Size biraz da temel müzik
terimlerinden bahsedeyim.
Nota, Porte üzerinde sesleri
gösteren şekillere Nota denir.
Porte, Beş paralel çizgi ve
dört eşit aralıktan meydana gelen şekle porte denir.
Sol Anahtarı, Portenin sol
baş tarafına konulan ve başladığı sol çizgi notasından adını alan şekle Sol
Anahtarı denir. Müzikte do ve fa Anahtarları da vardır.
Es, Müzikte sus anlamına
gelir. Her değerdeki notanın sus (es) işareti farklıdır.
Ropriz, Müzikte bir ölçünün
tekrar çalınacağını belirtir.
Diyez, Önüne konulduğu
notayı yarım ses inceltir.
Bemol, Önüne konulduğu
notayı yarım ses kalınlaştırır.
Senyo, İkinci defa konulduğu
yerde ilk önce konulduğu yere dönüleceğini ve son ölçüde de bitirileceğini
belirtir.
Ezgi ya da melodi, ses dizisi anlamına gelmektedir. Belli bir duyguyu yansıtması için yan yana
getirilen notalar dizisini belirtir.
Armoni, müzikte, farklı
notaların aynı anda kullanılmasıyla ortaya çıkan ses uyumudur. Akorları,
akorların kurulumunu, akor yürüyüşlerini ve akorlar arasındaki ilişkileri
inceleyen müzik dalına armoni adı verilir. Aynı anda seslendirilen ve veya
farklı enstrumanlarla icra edilen notalarla ilgilenir. Bir de Armoni, sadece
üflemeli müzik enstrumanlarından oluşan orkestrada da çok kullanılan bir
terimdir.
Gam, bir müzik parçasının oluşma
şekline göre (majör, minör) belirli bir kalıpta dizilen notalar topluluğudur.
İnici gamda ses giderek
kalınlaşır yani pestleşir. Ama çıkıcı gamda ses incelir, yani tizleşir.
Gamın sekizinci notası baştaki notanın tekrarıdır. Batı müziğinde gamın
dereceleri özel harflerle okunur.
A=LA B =Sİ C=DO D=RE E=Mİ F=FA G=SOL
Do Majör. Klasik batı
müziğinde do notası üzerine kurulan majör gam. İçinde diyez ve bemol geçmez,
anahtarına hiçbir diyez-bemol konmayan tek Majör gamdır.
Klasik Batı Müziği'nde en
sık kullanılan dizilerden biridir. Joseph Haydn'ın 104 senfonisinden 20'si bu
tondadır. Piyanoda hiç siyah tuş kullanılmadan çalınabilen bu gam birçok eğitim
sisteminde ilk başta öğretilir.
Fa Majör,Klasik batı
müziğinde fa notası üzerine kurulan majör gam. İçinde si bemol geçer ve
başlığına da anahatardan sonra si bemol konur
Fa Korno, Fa Trompet ve Wagner
Tubası Fa notası üzerine yapılandıklarından bu tonalite bu çalgılar için
Do Majör olarak yazılır.
La bemol Majör,Klasik batı
müziğinde la bemol notası üzerine kurulan majör gam. İçinde si bemol, mi bemol,
la bemol ve re bemol geçer ve başlığına da anahatardan sonra si bemol, mi bemol,
la bemol ve re bemol konur.
Mi bemol Majör,Klasik batı
müziğinde mi bemol notası üzerine kurulan majör gam. İçinde si bemol, mi bemol
ve la bemol geçer ve başlığına da anahtardan sonra si bemol, mi bemol ve la
bemol konur.
Si bemol Majör,Klasik batı
müziğinde si bemol notası üzerine kurulan majör gam. İçinde si bemol ve mi
bemol geçer ve başlığına da anahtardan sonra si bemol ve mi bemol konur. Si bemol Majör bazı transpozeli nefesli
çalgıların ana tonalitesidir: Si bemol klarnet, si bemol trompet,
tenor ve soprano saksafon.
Tarihçesi,Joseph Haydn'ın 98
numaralı senfonisi bu tonalitede yazılmış ilk senfoni olarak tanınır. Joseph
Haydn'ın kardeşi Michael Haydn daha önce bu tonalitede bir senfoni yazmışsa
bile Joseph Haydn'ın 98 numaralı senfonisindeki timpani ve trompet partilerinin
kullanımı dikkat çekicidir.
Sol Majör,Klasik batı
müziğinde sol notası üzerine kurulan majör gam. İçinde fa diyez geçer ve
başlığına da anahatardan sonra fa diyez konur. Kalından inceye doğru şu sesleri
içerir: Sol-La-Si-Do-Re-Mi-Fa diyez.
Kimi zaman 'halkın
tonalitesi' olarak adlandırılan bu tonalite barok ve klasik dönemlerde de
oldukça sıklıkla kullanılmıştır. İstiklâl marşımızın original tonalitesi de Sol
Majördür.
Ses türleri,
Kadın sesleri,
Soprano, Mezzo-Soprano, Kontralto.
Erkek sesleri
Kontrtenor, Tenor, Bariton, Bas.
Konsonans, kulağa hoş
gelen yumuşak seslerdir. Kulağa hoş gelmeyen kaba seslere ise Disonans denir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
düşünceleriniz?