müziğin temel ilkeleri

     Size biraz da temel müzik terimlerinden bahsedeyim.
Nota, Porte üzerinde sesleri gösteren şekillere Nota denir.

Porte, Beş paralel çizgi ve dört eşit aralıktan meydana gelen şekle porte denir.

Sol Anahtarı, Portenin sol baş tarafına konulan ve başladığı sol çizgi notasından adını alan şekle Sol Anahtarı denir. Müzikte do ve fa Anahtarları da vardır.

Es, Müzikte sus anlamına gelir. Her değerdeki notanın sus (es) işareti farklıdır.

Ropriz, Müzikte bir ölçünün tekrar çalınacağını belirtir.

Diyez, Önüne konulduğu notayı yarım ses inceltir.

Bemol, Önüne konulduğu notayı yarım ses kalınlaştırır.

Senyo, İkinci defa konulduğu yerde ilk önce konulduğu yere dönüleceğini ve son ölçüde de bitirileceğini belirtir.

Ezgi ya da melodi,  ses dizisi anlamına gelmektedir. Belli bir duyguyu yansıtması için yan yana getirilen notalar dizisini belirtir.


Armoni, müzikte, farklı notaların aynı anda kullanılmasıyla ortaya çıkan ses uyumudur. Akorları, akorların kurulumunu, akor yürüyüşlerini ve akorlar arasındaki ilişkileri inceleyen müzik dalına armoni adı verilir. Aynı anda seslendirilen ve veya farklı enstrumanlarla icra edilen notalarla ilgilenir. Bir de Armoni, sadece üflemeli müzik enstrumanlarından oluşan orkestrada da çok kullanılan bir terimdir.

Gam, bir müzik parçasının oluşma şekline göre (majör, minör) belirli bir kalıpta dizilen notalar topluluğudur.
İnici gamda ses giderek kalınlaşır yani pestleşir. Ama çıkıcı gamda ses incelir, yani tizleşir. Gamın sekizinci notası baştaki notanın tekrarıdır. Batı müziğinde gamın dereceleri özel harflerle okunur.
A=LA B=Sİ C=DO D=RE E=Mİ F=FA G=SOL

Do Majör. Klasik batı müziğinde do notası üzerine kurulan majör gam. İçinde diyez ve bemol geçmez, anahtarına hiçbir diyez-bemol konmayan tek Majör gamdır.
Klasik Batı Müziği'nde en sık kullanılan dizilerden biridir. Joseph Haydn'ın 104 senfonisinden 20'si bu tondadır. Piyanoda hiç siyah tuş kullanılmadan çalınabilen bu gam birçok eğitim sisteminde ilk başta öğretilir.

Fa Majör,Klasik batı müziğinde fa notası üzerine kurulan majör gam. İçinde si bemol geçer ve başlığına da anahatardan sonra si bemol konur
Fa Korno, Fa Trompet ve Wagner Tubası Fa notası üzerine yapılandıklarından bu tonalite bu çalgılar için Do Majör olarak yazılır.

La bemol Majör,Klasik batı müziğinde la bemol notası üzerine kurulan majör gam. İçinde si bemol, mi bemol, la bemol ve re bemol geçer ve başlığına da anahatardan sonra si bemol, mi bemol, la bemol ve re bemol konur.

Mi bemol Majör,Klasik batı müziğinde mi bemol notası üzerine kurulan majör gam. İçinde si bemol, mi bemol ve la bemol geçer ve başlığına da anahtardan sonra si bemol, mi bemol ve la bemol konur.

Si bemol Majör,Klasik batı müziğinde si bemol notası üzerine kurulan majör gam. İçinde si bemol ve mi bemol geçer ve başlığına da anahtardan sonra si bemol ve mi bemol konur. Si bemol Majör bazı transpozeli nefesli çalgıların ana tonalitesidir: Si bemol klarnet, si bemol trompet, tenor ve soprano saksafon.
Tarihçesi,Joseph Haydn'ın 98 numaralı senfonisi bu tonalitede yazılmış ilk senfoni olarak tanınır. Joseph Haydn'ın kardeşi Michael Haydn daha önce bu tonalitede bir senfoni yazmışsa bile Joseph Haydn'ın 98 numaralı senfonisindeki timpani ve trompet partilerinin kullanımı dikkat çekicidir.

Sol Majör,Klasik batı müziğinde sol notası üzerine kurulan majör gam. İçinde fa diyez geçer ve başlığına da anahatardan sonra fa diyez konur. Kalından inceye doğru şu sesleri içerir: Sol-La-Si-Do-Re-Mi-Fa diyez.
Kimi zaman 'halkın tonalitesi' olarak adlandırılan bu tonalite barok ve klasik dönemlerde de oldukça sıklıkla kullanılmıştır. İstiklâl marşımızın original tonalitesi de Sol Majördür.

Ses türleri,
Kadın sesleri,
     Soprano, Mezzo-Soprano, Kontralto.
Erkek sesleri
      Kontrtenor, Tenor, Bariton, Bas.

Konsonans, kulağa hoş gelen yumuşak seslerdir. Kulağa hoş gelmeyen kaba seslere ise Disonans denir

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

düşünceleriniz?